Monday, 9 December 2013

Definisi Teaching Game For Understanding (TGFU)




1.0.        DEFINISI

Pelbagai definisi boleh ditemui untuk kita mengenali istilah Teaching Game For Understanding (TGFU). Antaranya ialah seperti berikut :

1.1.        Mosston dan Ashworth ,1994

TGFU didefinisikan sebagai kurikulum berasaskan permainan untuk kefahaman, ia merupakan suatu konsep pengajaran dan pembelajaran yang dihasilkan oleh Bunker dan Rod Thorpe pada tahun 1982 untuk kefahaman yang menarik minat dan perhatian kanak-kanak di dalam dan luar kelas supaya mereka tidak berasa bosan dengan pengajaran dan pembelajaran. Ia mengandungi pelbagai kategori sukan dan permainan yang diajar melalui kognitif, penemuan terbimbing dan pemikiran diversen.

1.2.        Araujo et al, 2007

Pendekatan TGFU adalah kepada pemahaman taktikal dan strategi bermain sebelum kepada penguasaan teknik kemahiran. Pelajar perlu memahami mengapa, bila dan di mana untuk melakukan sesuatu taktik dan strategi dalam permainan sebelum mereka belajar bagaimana menguasai kemahiran.

1.3.        Bunker dan Thorpe, 1986

Di samping definisi di atas, pengasas sebenar Model TGFU pula mendefinisikan TGFU sebagai suatu kaedah pengajaran yang berpusatkan permainan di mana konsep KENAPA permainan dilaksanakan diajar terlebih dahulu sebelum konsep BAGAIMANA permainan dilaksanakan.

                        Hakikatnya, TGFU melibatkan proses mengajar kanak-kanak suatu permainan yang dimodifikasi atau dipermudahkan agar bersesuaian dengan tahap fizikal, sosial dan perkembangan mental. Namun begitu, kanak-kanak tetap memperoleh pengetahuan dan kemahiran yang sama daripada permainan orang dewasa walaupun permainan yang yang mereka lalui bersifat lebih mudah. Pengalaman ini akan membentuk kemahiran untuk mengatasi pihak lawan dalam suatu sesi perlawanan. Justeru, kemahiran ini akan mengajar mereka bagaimana membuat keputusan berkenaan persoalan “apa dan bagaimana untuk melakukan sesuatu”. Sesungguhnya, kemahiran membuat keputusan seumpama ini akan meningkatkan tahap keupayaan kanak-kanak untuk melihat peluang dan kemungkinan yang boleh mereka gunakan untuk memenangi sesebuah perlawanan. Oleh yang demikian, mereka akan menjadi lebih berkemahiran apabila melibatkan diri secara lebih serius apabila dewasa sama ada untuk membangunkan kemahiran teknikal seperti menangkap bola, mahupun pergerakan yang lebih strategik untuk memperolehi kelebihan taktikal seperti membuat pukulan bola pendek daripada panjang dalam permainan tenis.

                        
                          Asas utama yang menjadi tulang belakang TGFU ialah melatih kemahiran murid dalam suatu kemahiran dalam pergerakan yang boleh digunapakai dalam permainan sebenar. Seterusnya, apabila murid telah mahir, mereka akan dapat mengaplikasikan kemahiran tersebut untuk mencari ruang dan peluang sekali gus menyusun strategi untuk menewaskan pihak lawan. Ini juga berkaitan dengan kemahiran murid menganalisa situasi sebenar dan membuat keputusan dengan pantas dan pastinya berkesan. 



No comments:

Post a Comment